Initiativet Yoga Jord


Allt liv börjar med rörelse och rörelsen får livet att flöda. I våra kroppar är det en pågående rörelse och ett kraftfullt arbete för att hålla livet igång. Hjärtat arbetar dag som natt och våra inre organ är i ständig rörelse hela livet. Dessa rörelser är en del av oss och de yttre rörelserna speglar ofta (på ett omedvetet plan) kroppens inre processer. Vi har alla möjligheten att upptäcka oss själva och livet omkring oss genom våra kroppar, det är genom dem vi förverkligar våra idéer i fysisk form.

I mitt arbete med barn och vuxna har jag upplevt att när en människa blir respekterad för den hon är, lyssnad till och i lugn och ro får utforska sina egna förmågor så är hon otroligt stark. Hon vet intuitivt vad hon behöver göra för att må bra och har kraften att genomföra de förändringar som behövs. Hon har inget behov av att söka respekt och bekräftelse utanför sig själv - hon ser respekten och kärleken som en naturlig del av livet.



Jag upptäckte yogan under min andra graviditet, hösten 2005.  Då hade jag tränat kampsport i många år och sökte ett sätt att röra mig som passade min växande kropp och mitt sökande inåt efter svaren på livets gåtor. Jag hittade en gravidyogakurs och sedan dess har både yogan och eurytmin varit viktiga i mitt liv. Yogamattan har blivit en plats för så mycket mer än den fysiska yogan. Det lugnet, glädjen och vördnaden som jag upplever i rörelsen är jag enormt tacksam för och jag har svårt att med ord beskriva hur mycket de hjälpt mig i de svårare situationerna i livet.

Tillsammans med mina tre barn blev familjeyogan och sedan barnyogan till, den är fortfarande en levande process som växer vidare med varje ny barngrupp jag möter. 

Jag började undervisa som 19-åring och utbildade mig samtidigt till Waldorflärare, åk. 1-8. Waldorfpedagogiken bygger på en antroposofisk/holistisk människosyn vilket gjorde att jag fick andliga övningar som en del av min utbildning och mitt arbete. Som waldorflärare är den dagliga meditationen och den personliga utvecklingen en viktig del av uppgiften.

Jag arbetar just nu som lärare på Kalmar Waldorfskola, studerar eurytmi och håller yogakurser och  rörelseprojekt för vuxna och barn.

Jag ser människan som en varelse i ständigt växande och jag önskar undervisa ur glädje, spontanitet och lekfullhet för att uppmuntra varje människa att hitta sitt unika sätt att guida sig själv.